Настав час для чергового топу в межах #літо_читання. Цього разу я напишу про літературних красунь, які мене дратують. Усі вони персонажі важливих для своєї епохи творів, тож я жодним чином не критикую відповідні тексти. Просто саме ці образи мені не імпонують, хоч деякі з них і стали культовими.
Краса віддавна асоціювалася з чимося хорошим, божественним, благодатним, але стандарти краси і підходи до них змінюються. У Достоєвського, наприклад, красуні Грушенька і Настасья Филипповна — це джерело пристрастей і бід, і нічого хорошого їхня краса не приносить ані їм, ані їхнім одержимим коханцям. Так що в цього автора краса — не дар Божий, а випробування: "Ужасно то, что красота есть не только страшная, но и таинственная вещь. Тут дьявол с богом борется, а поле битвы — сердца людей" ("Брати Карамазови"). Сучасні автори поволі відмовляються від стандартів краси, і в сучасних творах жіночі образи часто спеціально наділені відмінностями від умовного ідеалу. Це створює заспокійливе враження, що вроджена краса таки поступається набутому шарму. Хай там як, а існує галерея літературних жіночих образів, де інформація про їхню красу — це перше, про що дізнається читач. Мені це не завжди подобається.
Краса віддавна асоціювалася з чимося хорошим, божественним, благодатним, але стандарти краси і підходи до них змінюються. У Достоєвського, наприклад, красуні Грушенька і Настасья Филипповна — це джерело пристрастей і бід, і нічого хорошого їхня краса не приносить ані їм, ані їхнім одержимим коханцям. Так що в цього автора краса — не дар Божий, а випробування: "Ужасно то, что красота есть не только страшная, но и таинственная вещь. Тут дьявол с богом борется, а поле битвы — сердца людей" ("Брати Карамазови"). Сучасні автори поволі відмовляються від стандартів краси, і в сучасних творах жіночі образи часто спеціально наділені відмінностями від умовного ідеалу. Це створює заспокійливе враження, що вроджена краса таки поступається набутому шарму. Хай там як, а існує галерея літературних жіночих образів, де інформація про їхню красу — це перше, про що дізнається читач. Мені це не завжди подобається.
1. Скарлет О' Гара ("Звіяні вітром" М. Мітчелл)
Скарлет О'Гара — зоряна роль Вів'єн Лі |
"Я подумаю про це завтра", — каже легковажна юна Скарлет і здобуває мільйон прихильниць, адже саме безтурботність і є синонімом того бунінського "легкого дихання", без якого годі уявити по-справжньому жіночну леді. Але хоч образ Скарлет упродовж роману і зазнає змін і до кінця книжки вона вже не така безвідповідальна, мене мода на Скарлет дивує, тому що я люблю про все думати сьогодні. Утім, останнє слово за чоловіками, і я не раз переконувалася, що часто "Батлери" шукають саме таких, як Скарлет, бо як завойовувати, то тільки королев.
2. Маруся ("Маруся" Г. Квітки-Основ'яненка)
Це данина моді на сентименталізм, і назагал чудово, що Маруся втілювала в собі всі християнські чесноти і переконала скептиків, що розчулювати можна й українською мовою. Змахніть слізоньку і ви: "Та що ж то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці, як тернові ягідки, бровоньки, як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі пряменький з горбочком, а губоньки, як цвіточки розцвітають, і меж ними зубоньки, неначе жорнівки, як одна, на ниточці нанизані. Коли було заговорить, то усе так звичайно, розумно, так, неначе сопілочка заграє стиха, що тільки б її й слухав...
Звали її Марусею, ходила вона у біленькій сорочечці, яку сама пряла і вишивала. Схоже була на панночку. Коли зустрічалась із старшими, то низько вклонялась і віталась: «Здрастуйте, дядюшка!» або: «Здорові, тітусю!» Ніхто з парубків не смів її зачепити, бо так подивиться, що той тільки мовчки поклониться їй і відійде далі. Ходити на вулицю не любила. Любила вдома батькам допомагати, варити їжу та прясти.
Коли її запрошували до подруг на весілля, то була там не довго, а тільки посидить, пообіда, а як виведуть молодих надвір танцювати, то вона мерщій додому".
Ось така чудова дівчина, яка не п'є, не гуляє і не існує :) Мене як читача в "Марусі" дратує все: від її ідеальної зовнішності й ідеального характеру (тобто його відсутності) до абсолютно дурнуватої розв'язки, де вона помирає від застуди, а її коханий Василь від туги. Найдивовижніше те, що чорнобровий ідеал Марусі досі експлуатують у російських серіалах і рубриці "Вербиченька" в "Сільських вістях". Але всі ці історії зазвичай закінчуються на весіллях, а от що трапляється з марусями після, дорозповідав після Квітки Нечуй-Левицький в образі Мелашки у "Кайдашевій сім'ї". Мелашка дратує менше, бо вона справжніша)
3. Оксана ("Ніч перед Різдвом" М. Гоголя)
"Что людям вздумалось расславлять, будто я хороша? Лгут люди. И совсем я не хороша. Разве черные брови и очи мои, так хороши, что уже равных им нет на свете? И что тут хорошего в этом вздернутом кверху носе? И в щеках? И в губах? И будто так хороши мои черные волосы? Вижу я теперь, что совсем не хороша! Да нет же! Хороша я! Ах, как хороша! Чудо, как хороша! Какую же радость принесу я тому, кого буду женою! Как будет любоваться мною мой муж! Зацелует меня насмерть!"
Людмила Мизникова в ролі Оксани |
Дейзі Б'юкенен у виконанні Кері Малліган |
4. Дейзі Б'юкенен ("Великий Ґетсбі" Ф.С.Фіцджеральда)
Ще один варіант взаємин цікавого чоловічого образу і абсолютно безтолкового жіночого, де жінка здобувається на щенячу любов на все життя просто за те, що вона гарна і безтурботна дурепка.
5. Анна Кареніна ("Анна Кареніна" Льва Толстого)
Софі Марсо — одна з актрис, що побували в образі Анни Кареніної |
Ось такий вийшов топ, сформований на основі дражливого питання жіночої краси в літературі. Зізнавайтеся, хто з літературних красунь дратує вас?
Гарний текст)
ВідповістиВидалитиО, мене найбільше (бо це був найперший досвід) дратувала казкова Кривенкьа качечка: "така гарна, тільки трошки кривенька")))
А з книжок... Останньою була Анна з "Мелодії кави у тональності кардамону" Гурницької. Красуня чи ні, а тільки трошки дурненька))
Дякую!
ВидалитиОх і назва ж "Мелодії кави у тональності кардамону")) Годі сподіватися на яскравого жіночого персонажа в такому ванільному антуражі)
Там всю книжка "трошки дурненька" - такі соплі, що здуріть можна))) Ще й бездарні вирази, бідна мова і тавтології!
ВидалитиА у випадку героїнь - у всьому погоджуюся: не цікаво читати про таких, хочеться бачити щось живе! Мене ще всілякі інші Наталки та Марусі в нашій корифейній класиці дратують: писати щось вартісне не давали(чи й не могли), то й виходило якесь ниття на тему нещасного кохання з паном або навпаки бідним хлопцем. Так ніби у нас одні селянки тільки!
Там всю книжка "трошки дурненька" - такі соплі, що здуріть можна))) Ще й бездарні вирази, бідна мова і тавтології!
ВидалитиА у випадку героїнь - у всьому погоджуюся: не цікаво читати про таких, хочеться бачити щось живе! Мене ще всілякі інші Наталки та Марусі в нашій корифейній класиці дратують: писати щось вартісне не давали(чи й не могли), то й виходило якесь ниття на тему нещасного кохання з паном або навпаки бідним хлопцем. Так ніби у нас одні селянки тільки!
Я люблю Скарлет... Але... Безтурботність і легковажність...
ВідповістиВидалитиХоча стаття читалася гарно, легко, з цікавістю.
Дякую за тему для роздумів та спостережень.
А вам дякую за коментар!
ВидалитиЩодо всіх, особливо Скарлет, можна дискутувати. Моя подруга навпаки дуже любить її.
о, Скарлет і Дейзі мене також дуже дратували)
ВідповістиВидалитиале ж за ними упадали такі цікаві чоловічі образи)
ВидалитиАссоль!!! Чисто по-дiвчачому, через ревнощi до найкрутiшого героя в л-рi усiх часiв i народiв - капiтана Грея! Ну як такi прекраснi, сильнi i смiливi хлопцi можуть дiставатися таким вiчно нещасним, прибитим дiвчатам? Ех... ;)
ВідповістиВидалитиДо речi, не можу сказати, що Лореляй Кобилянськоi краща за iншi образи - вона тепер не просто гарна, а особливо гарна i не така, як всi. I в сучасних текстах теж - обов'язково дiвчина "со странностями", неординарна i таке iнше:)
Таня, тепер треба про героiнь, якi подобаються, i таке саме про чоловiчi образи)
Цікавий погляд на Ассоль:)
ВідповістиВидалитиНу, в Кобилянської багато різних образів. Наталка з "Царівни" далеко не найцікавіший. Мені ось чомусь запала в душу "Некультурна", така крута женщина! І в "Землі" всі жіночі образи цікаві.
А щодо героїнь, які подобаються, то так, я вже собі виписую варіанти, але майже до всіх теж можна висунути претензії, нема ідеальних)
Тепер зрозуміла, чому мене трохи дратувала постать Скарлет))) Дивувала Кареніна) Деколи варто прочитати чужі роздуми на бентежну тем, щоб зрозуміти свої відчуття. Дякую автору за щирість і власну думку. І ще.. А що ви думаєте про постать Вероніки з витвору Коельйо "Вероніка вирішує померти"?
ВідповістиВидалитиДякую за увагу! Дуже приємно!
ВидалитиЗ "Веронікою" ознайомилася дуже давно, сюжет і ідея видалися мені трохи передбачуваним, типу, треба цінувати кожну хвилину життя.
Сама Вероінка не викликала особливої симпатії, хоч вона трохи й еволюціонувала у своєму ставленні до життя
Ніхто й ніколи мене так сильно не дратував, як Емма Боварі. Їй було нудно. Можете собі уявити, людині ціле життя було нудно! До певного моменту тільки киваєш і погоджуєшся, а потім замислюєшся: та хто ж тобі винен? А особливо гостро ця думка постає на отому епізоді, де показано стосунки Емми з донькою. Привели їй ту бідолашну дівчинку, вона спробувала розвіяти нудьгу бодай дитною, не вийшло, ну всьо, заберіть дитину геть. І автор їй співчуває, співпереживає до болю в шлунку.
ВідповістиВидалитиНе знаю, чи так само би я це сприйняла тепер, але тоді, коли ми це читали, в 14 років, мені було гидко.
Емма Боварі просто мусила бути в цьому топі, але я про неї банально забула. Погоджуюся 100%
ВидалитиКоли прочитала заголовок посту - перший, хто спав на думку, була головна героїня "Bonjour, tristesse" ("Привіт, смутку") Франсуази Саган. Мене дратували всі до єдиного персонажі цієї книги, але Сесіль - найбільше, з її пошуком first world problems на пустому місці і бідним внутрішнім світом.
ВідповістиВидалитидо речі, так. теж читала і дивувалася, як це могло стати бестселером
Видалити