суботу, 30 липня 2016 р.

топ-9 прикладів дружби в літературі

30 липня   Міжнародний день дружби. Але кожен знає, що дружба, як-то кажуть, поняття цілодобове, і святкувати його можна і треба щодня!
А я втішно згадую літературних друзяк, які надихають цінувати це дивовижне людське почуття, і принагідно вітаю усіх зі святом)
Ява і Павлуша (фільм "Тореадори з Васюківки")
1. Ява і Павлуша ("Тореадори з Васюківки" Всеволода Нестайка). Трилогію Нестайка я завжди любила більше ніж "Пригоди Тома Сойєра", можливо, тому що пригоди Яви і Павлуші були такі якісь близькі, ніби це я рила метро під свинарником або дресирувала Контрибуцію до участі в тореадорських боях. Ну а що в кукурудзі можна заблукати, це взагалі не дивина) Діти великі вигадники і пригодошукачі. Мій чоловік з братом, наприклад, у дитинстві рили яму, щоб дорити до протилежного кінця землі, а мама моя вчилася літати, зістрибнувши зі стовпа на перелазі... Так що пригоди Яви і Павлуші ніколи не видавалися мені нереалістичними, і я досі дуже люблю цю книжку і обожнюю головних персонажів за їхні пригоди і вірну дружбу. І коли вони посварилися, переймалась і чекала на примирення. 
2. Сем і Фродо ("Володар перснів" Дж.Р.Р.Толкін)
Сем і Фродо дорогою до Мордору
Поки більшість фанатіє від Фродо, Арагорна, Гендальфа і Леголаса, я найбільше захоплююся Семом, "містером Семом" у моїй інтерпретації. Звісно, Фродо нізащо не дістався б до Мордора, якби не вірний друг, який підтримував у найтяжчі миті й самовіддано розділив усі жахи нелегкого випробування, що випало на долю Фродо. 
3. Гаррі, Рон і Герміона ("Гаррі Поттер і філософський камінь" (а також усі решта частин) Дж.Роулінг)
Не знаю, кого з них люблю більше
Приклад дружби, коли протилежності одне одного доповнюють так, що годі уявити вдалішого тандему боротьби проти зла: харизматичний Гаррі, душевний Рон, рішуча Герміона  у такій компанії не страшно поборотися проти Волдеморта і без остраху називати його на ім'я. 
Коли Холмс розбився, плакала разом із Ватсоном :)
4. Шерлок Холмс і доктор Ватсон ("Пригоди Шерлока Холмса" А.К.Дойль). Образи геніального детектива Шерлока Холмса і посередника між простими смертними і ним доктора Ватсона зазнали кардинальних інтерпретацій у фільмах і серіалах, але дружба Холмса і Ватсона лишилася такою ж міцною і безсумнівною, як і була. Вона продовжує надихати людей в усьому світі.
5. Лізбет Саландер і Мікаель Блумквіст ("Дівчина з тату дракона" С.Ларссона). 
Лізбет і Мікаель - сучасний варіант дружби
між чоловіком і жінкою
Ця трилогія  приклад того, що дружба іноді буває цікавіша, ніж любовні стосунки. Так трапляється тоді, коли людей об'єднує спільна справа. Лізбет і Майкла поєднало прагнення відновити справедливість і поборотися проти кримінальних авторитетів, а в підсумку  і проти цілої держави. Удвох це виявилося робити легше, аніж поодинці...
6. Роббі, Отто, Горфрід ("Три товариші" Е.М.Ремарк)
Якось сперечались із подругами, про що книжка "Три товариші": про дружбу чи все-таки про кохання? Я була на стороні кохання, але Отто, Готфрід і Роббі спали на думку одними з перших, коли згадала про книжкових друзів. 
7. Нік Каравей і Джей Гетсбі ("Великий Гетсбі" Ф.С.Фіцджеральд).

Слова Ніка про Джея характеризують будь-яку людину, яку вважаємо другом: 

"Він усміхнувся мені підбадьорливо — ні, більше ніж підбадьорливо. Таку усмішку, сповнену невичерпної зичливості, людині щастить побачити в житті хіба чотири-п'ять разів. Якусь мить вона немовби осягає все суще на землі, а потім вирізняє з нього вас і раз і назавжди віддає вам цілковиту й незаперечну перевагу. I ви відчуваєте, що вас розуміють саме настільки, наскільки вам цього хотілося б, і вірять у вас так, як ви самі вірите в себе, і, безперечно, сприймають вас саме так, як ви найбільше хотіли б, щоб вас сприймали".
8. Доктор Серафікус і Ірця ("Доктор Серафікус" В. Домонтовича).
Дружба, як і любов, буває різною. Трапляється й так, що інтелігентному, але непристосованому до життя науковцеві легше знайти спільну мову з дитиною, ніж із ровесниками й тим більше ровесницями. Хоч Комаха й Ірця   це не приклад дружби навіки, проте саме така модель стосунків досить популярна в масовій культурі, зокрема кінематографі, коли юна дівчинка пояснює якісь життєві істини нетямущому старшому другу (зазвичай, братові). 
9. Енн Ширлі й Діана Баррі ("Енн із маєтку Зелені Дахи" Л.-М.Монтгомері).
Єдиний приклад жіночої дружби, який я спромоглася згадати (ну ще, хіба, Ліззі Беннет із сестрою). Химерний світ фантазій Енн полонив і прагматичнішу Діану, але не мріями єдиними: коли сестричка Діани мало не померла, саме Енн не розгубилася і врятувала дитині життя. 

Ось такий вийшов топ. Що мене здивувало: я не змогла згадати більше прикладів справжньої жіночої дружби такого самого рівня крутості, як, наприклад, Сем і Фродо або Роббі, Готфрід і Отто. У чому біда: у моїй поганій пам'яті чи в тому, що жіночої дружби не існує?) Я вірю, що існує, але література якось натякає, що не дуже) Посперечайтеся зі мною, мене це заспокоїть)



15 коментарів:

  1. читала "Три товариші" та "Великого Гетсбі". згодна з вами щодо першої книги. мені вона теж більше здається про кохання, аніж про дружбу. але, чесно кажучи, мені обидві книги дуже не сподобались. сюжет неначе весь час на місці стоїть і майже не розвивається

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Усе пізнається в порівнянні) порівняно з, наприклад, Прустом це ще дуже динамічні книжки)

      Видалити
  2. От тільки Нестайка і Дойля читав, а тому можу підтвердити, що гарні приклади (хоча перша пара в рази ближча).
    Ну а так і справді не можу згадати приклади жіночої дружби. Хай може Ксена та Габріела (ахаха, так, з того самого серіалу про принцесу-воїна) :)
    Хоча і тут можна придертися і знайти ознаки, де дружбу спаскудили коханням

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Мені Ява й Павлуша теж найближчі, тому й подала їх найпершими))
      Та якщо з серіалів, то ще щось можна нашкребти, а в книжках - зась!
      "Дружбу спаскудили коханням" - дуже смішно) Тоді тобі треба читати "Володар перснів", там все про дружбу, кохання мінімум)

      Видалити
    2. Ну і ще згадав, що хай і не в книжках, але ж література як вона є: Олічка Кобилянська та Леся Українка. Ця пара оповила моє шкільне дитинство яскравою стрічкою і досі не відпускає.
      Не читав Володара Перснів, але скажу, що мінмум кохання не означає, що його там взагалі немає. Тому Буквар - це мій рівень :)

      Видалити
    3. Олічка Кобилянська))) знову дуже смішно) так, вони товаришували, деякі літературознавці навіть називали це своєрідним коханням.
      У Букварі теж про любов) любов до батьківщини, наприклад)

      Видалити
    4. Ой, а ти і не знала? Я ж і в Чернівці їздив, бо там жила вона... Олічка... Не Жінка, а Мрія... Куди там Лаудеру і його Адель Блох-Бауер до мене і Кобилянської.
      Ой, ну так то любов. А тут - кохання :) Буквар можна. Буду перечитувати знову

      Видалити
    5. Насмішив)) До речі, в "Олічки" є новела "Меланхолійний вальс", можна сказати, що там ідеться про жіночу дружбу.

      Видалити
    6. Про ту саму "дружбу"? Чи про нормальну? :) А так реально погуглив книги про жіночу дружбу і щось дуже мало. І вся судячи з обкладинок з категорії "жіночий роман". Тому маєш нішу, яку можна заповнити. Пиши! Може і на своєму прикладі щось таке зможеш написати

      Видалити
    7. та нормальна там дружба)
      але все ж мене трохи насторожує, що навіть гугл безсилий знайти книжки про жіночу дружбу. Ранішще над цим і не задумувалася.

      Видалити
    8. Може тому, що навіть жінки розуміють, що жіноча дружба рідко коли дотягує до чоловічої?
      Тому реально можна дуже гарно розвинути цю тему. Власний досвід та порівняння. І хай це може і жартівливо, але порівняти жіночу дружбу ще і в розрізі гуманітарій/технар. Чи дівчинку-технаря як подругу не зможеш уявити? :)

      Видалити
    9. ох, ти перетинаєш небезпечну межу такими узагальненнями)у серіалах, на противагу, багато прикладів крутої жіночої дружби, так що вона існує))
      а взагалі, тут питання складне, і починається все з того, що вважати дружбою: спілкування щодня чи посиденьки раз на місяць чи ще рідше. я не розумію, чим жіноча дружба відрізняється від чоловічої, чи існує взагалі така різниця.
      щодо технаря-гуманітарія: для мене це точно не принципово. так склалося, що мої подруги філоложки, як я, але мене в них цікавить не кількість прочитаних книжок, а їхні особистості.упевнена, що могла б товаришувати і з технариком

      Видалити
    10. Мені якось заявили, що жіноча дружба на словах (тобто потеревенити і розрадити), а чоловіча - на ділі (конкретно впрягтися і допомогти в любий момент скрути реальною допомогою). Але я щось так не можу второпати чи це правда. Теж думаю, що залежить від людини (часто друзі в цьому плані діють аналогічно, якби діяла сама людина по відношенню до своїх друзів)

      Видалити
  3. Найкрутіші друзі - Ява і Павлуша. Це не обговорюється:) І звісно я вважаю, що "Три товариші" - це про дружбу, а не про кохання:) Принаймні це те, що відрізняє цю книжку від "Жизнь взаймы";) А чого жінок тягне більше писати про коханнячко, а не про дружбочку - сама не знаю, що за несправедливість:)

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Отож такі жінки, зациклені як не на коханнячку, так на самоствердженні) Не можуть знайти місця для дружби)

      Видалити