Два оповідання Алли
Дорош я чула до того, як мені до рук потрапила її дебютна книжка «Баобаб та інші історії».
Перше –
«Сім» – пролунало
на одній із зустрічей анонімних прозаїків «ЛітМайданчика» й сколихнуло присутнє
жіноцтво дражливою темою материнства, що не відбулося. Друге – «Реквієм» – про
загиблого в АТО юнака викликало захват в аудиторії у Львові на торішньому
Форумі видавців. Щодо мене, то я не могла тоді визначитися, сподобалися мені ці
тексти чи ні, тому що в них била під дих саме тема, за якою я як слухач (обидва
твори зачитували) не могла відчути автора.
Прочитала збірку – інша картина. Вдалося побачити автора – насамперед через стиль. Автора, що вирізняється з-поміж інших саме завдяки карколомним
мовним американським гіркам, місткій, відшліфованій оповіді, багатій лексиці й темпу,
в який не можна просто так влитися й нестися за оповіддю, тому що повсякчас
затинаєшся на незвичних для контексту словах і варваризмах. З одного боку,
такий удар лексикою по голові тримає читача на зразок мене в тонусі й розширює горизонти
знань. Водночас це дуже відволікає (особливо варваризми), тож доводиться
пірнати в текст знов і знов з надією, що вже цей заплив точно добіжить кінця
без перерви на словник.
Та все ж книжку краще читати зі словником. А ще – з енциклопедією на зразок
«Усе про все». Хоча якщо ви добре обізнані, наприклад, із двома громадянськими
війнами в Ліберії, то, може, вам і не доведеться розгрібати контекст, щоб
збагнути, про що цей бісів «Баобаб». Мені ж довелося, та я й не шкодую, адже
коли ще випаде нагода почитати про внутрішні війни африканських країн. Та й не
тільки про них.
Словом, книжка Алли Дорош – це робота для читача, але працювати корисно,
хоч і не хочеться. Утім, на текстах про всім знайомі побутові колізії в системі
координат «мати – дочка», «успішна жінка – пропаща жінка» можна й перепочити,
бо всі ми це десь бачили як не в себе вдома, то принаймні в серіалах.
Я ж трохи напишу про тексти, що сподобалися мені. Насамперед це оповідання «Лялька
на гойдалці». Ім’я головної героїні Агата натякає, що зараз буде детектив.
Мені й назва одразу засоціювалася з навіюванням жаху (пристойні письменники
рідко пишуть про ляльок, щоб замилувати, частіше – щоб налякати). А якщо лялька
ще й на гойдалці… Та ще й у декораціях похмурої ірландської погоди й не менш
похмурих, хоч і сучасних, будівель – то можна з перших сторінок шукати, хто ж
із цих милих людей урешті повіситься, а хто виявиться до цього причетним.
Далі. Оповідання «Bella
Donna».
Воно виявилося одним із тих, що їх довелося читати двічі,
щоб збагнути, що відбулося. Так толком і не збагнула. Тобто є несподіваний, якийсь
фантасмагоричний фінал, а все починалося ніби просто й буденно. Враження, ніби
подивилася першу серію «Твін Пікс».
Ну і вже зовсім неподібне до попередніх згаданих текстів оповідання «День,
коли лікарю С. довелося збрехати». Інакше, бо жодних фантасмагорій – груба
реальність про війну і людей на війні. Без героїв, без прикрас – кризово,
екзистенційно вихолощено і безпросвітно.
Збірка Алли Дорош «Баобаб та інші історії» цікава тим, що тексти дуже різні
– і тематично, і навіть жанрово (від детективу – до побутових мелодраматичних
новел). Стиль авторка має, а це, надто як на дебютанта, архіважливо. Вбрана
книжка в гарну обкладинку приємного кольору, щоправда, з блоком склалося не все
– направду бракує останньої коректорської читки після верстки. Але до розмови
про огріхи вдаватися зовсім не хочеться. А от що хочеться, так це побажати
авторці успіхів, нових книжок, інтриг для сюжетів. І порадіти, що ініціативи «ЛітМайданчика»
й «Електрокниги» увінчуються такими цікавими проектами.
Ну ясно. Чергова книга, яку не прочитаю. І взагалі судячи з тенденцій, то скоро і книги перестану читати по тій же причині, що перестав колись дивитися фільми: чи то я так реагую, чи то справді все зводиться до одного бісового екзистенціалізму від чорного до білого? Де як не намагаєшся, а свого кольору в цій палітрі спектру не знаходиш. Тому традиційна оскомина як вердикт: "Алла ДОрош - це не моє"
ВідповістиВидалитиТам Ліберія певне, так? Чи в книзі спеціально спотворено так, щоб був натяк. Але насправді якась вигадана африканська країна Леберія?
Уффф, а я вже думав, що ти про Теда Чана написала - фальстарт
Тед Чан буде наступним)
ВидалитиАле ти не маєш рації.Так не можна узагальнювати, не бачивши тексту в очі. Кажу ж - там різні твори, якраз тобі б, може, і сподобалися. Там справді про Ліберію. Реальну і її реальні проблеми.
Про внутрішні війни африканськийх країн - "Половинка жовтого сонця" Чімаманди Нгозі Адічі, чудова річ.
ВідповістиВидалити