Єдиною моєю покупкою на цьогорічному Книжковому Арсеналі була книжка
«Окололітературне» Тетяни Трофименко. «Усе, що ви хотіли знати про сучасну
українську літературу» – написано на обкладинці, і я сподівалася, що це буде
якесь науково-популярне дослідження про тенденції розвитку нашої літератури у
паролях і явках. Вийшло і так, і не так: щоб ці тенденції виокремити, треба
читати між рядками, адже книжка – це збірка вже опублікованих рецензій Тетяни Трофименко
із 2005 року до ближчих часів.
На відміну від творчості багатьох критиків, рецензії Тетяни Трофименко я
майже завжди дочитую до кінця. Тому що а) вони веселі б) некомпліментарні. Ці
дві ознаки відрізняють статті критикині від доробку її колег, зі статей яких
часто незрозуміло: то як їм ця книжка? Ось тут все чітко і зрозуміло: твори
сучукрліту авторці переважно не подобаються, й авторка пояснює, чому. Робить
вона це в іронічній або саркастичній манері. Мені ця сміливість дуже
подобається, хоча знаю, що багато хто не
любить статті критикиці (як себе називає авторка), тому що вони іноді бувають
украй жорсткі й надто суб’єктивними (хоча що таке об’єктивність у розмові про
книжки – не знаю). Особливо багато галасу кілька років тому виникло довкола циклу
«Золоті хлопчики сучукрліту», де авторка вщент рознесла твори Андрія Любки,
Олександра Михеда й Олексія Чупи, причому в статтях ішлося не тільки про твори,
а й про життєписи авторів (відповідно, розмиту лінію етичності було ніби як
перейдено, багато хто злився й ображався). Менше з тим, як читачці, мені було
цікаво стежити за реакціями на опубліковане. Ба більше: мене не відлякала
критика авторів, я навпаки після того прочитала хоч по одному твору кожного з
них, щоб з’ясувати, що Чупу й
окремі твори Андрія Любки я читати можу, а от Олександр Михед – точно не моє.
Загалом статті Тетяни Трофименко нагадують літературно-критичний варіант моїх
улюблених «Рагулів», адже борються проти несмаку в літературі. До речі, у "рагулівни" Тетяни Микитенко і критикиці Тетяни Трофименко є спільний проект –
премія "Золотий хрін" за найгірший опис сексу.
Ну а що таке несмак - кожен розуміє
по-своєму. Для когось це прямолінійна, не обтяжена символізмом та іншими
естетичними викрутасами оповідь, комусь збитість сюжетних ліній та
стереотипність зображеного (жінка-берегиня, село-оплот святості, українці –
наймужніші козаки та найпалкіші коханці і всяка така єресь). Тетяна Трофименко
послідовно критикує два недоліки, притаманні творчості наших авторів: це нав’язливий
автобіографізм та безсюжетність. Відповідно, якщо авторка когось похвалить, то
за хорошу роботу над сюжетом та за пошук нових тем.
Що іще в книжці цікаво, так це те, як змінюється манера самої авторки. Якщо
в статтях початку двохтисячних критикиня висловлюється все-таки м’якше і
нерідко з частиною, типу, що є щось у творах і хороше, то свіжі статті значно прямолінійніші
(але й веселіші) і на компліменти зовсім не щедрі. За статтями, до речі, можна
простежити розвиток (чи деградацію) нашого літпроцесу, адже Тетяна Трофименко
пише про всі головні книжки року, та й не тільки про самі книжки, а й іронічно про
все «окололітературне» (це як «околофутбол» - бійки після матчу). Хай там як,
мені ця емоційність близька й цікава, але якщо в мене колись вийде книжка, якою
я пишатимуся, то було б круто, якби Тетяна Трофименко її не прочитала))) Бо
автори реагують на статті критикині трохи не так, як читачі з попкорном на
трибунах.
Михед вів лекцію на Літосвіті і не зімпонував мені зовсім. Прочитувалося таке трошки зверхнє ставлення й самозалюбленість. Тому й книжок його не читала й не буду))).
ВідповістиВидалитиАле "Окололітературне" візьму прочитати, бо ж цікаво, як це - розгромлювати книжки професійно)))).
Ну блін, випускаючи будь-який твір у світ, варто розуміти, що хейтерство буде. Навіть краще, що воно буде, особливо обгрунтоване й професійне. Критика сприяє зростанню, загартує творчі крильця, якщо не обламає. І взагалі, згадуючи пари з PR: будь-яка шуміха - добре, погано, коли нема взагалі ніякої реакції.
ну, тут не хейтерство, а переважно просто їдкенький стьобик. а книжкою поділюся :)
Видалити