понеділок, 11 вересня 2017 р.

Хюґе: чому це не для мене.

Минулого тижня завдяки подрузі Каті мені до рук потрапила "Маленька книжка хюґе. Як добре жити по-данськи". Це було дивовижно: ще зранку я додала цю книжецію до списку бажань на "Якабу", і от увечері вона несподівано гріє мої долоні. А до наступного ранку я вже її прочитала: цікаво ж бо довідатися, як розповідають про своє життя найщасливіші люди світу.
Данців уважають найщасливішим народом світу згідно з якимось-там опитуванням. Воно й не дивно, враховуючи, що в народів Скандинавії високий рівень життя. Я думаю, саме це, а не відсутність сонечка, прямо впливає на щастя, хоч у книжці йдеться про те, що матеріальні речі – не важливі, що хюґе, тобто затишок, можна створити малими зусиллями.
Отже, хюґе – це затишок. Тихе кубельце для споглядання світу і життя, комфортний антураж для спілкування й пізнання. Асоціативно це свічки, вовняні шкарпетки, шоколад, випічка, хороші книжки, смачне м'ясо, якісне вино, м'яке освітлення, дерев'яні елементи декору, ну і багато часу наодинці з рідними, бажано, щоб вони теж були всі у вовняних шкарпетках. 
Читати про всі ці штуки мені було трохи дивно, бо я переважно живу за філософією "геть із зони комфорту", а ця книга просто-таки мітлою заганяє назад, до комфорту. Хюґе – офіційна пропозиція байдикування в естетично влаштованому гнізді. І звучить все це дуже привабливо, надто як для епохи інстаґрам, де фотографія, у якій людина просто дивиться в камеру, поступиться кількістю вподобайок світлині, де знято, наприклад, саму шию з якимось химерним намистом. А все через культ речей.
І це перша причина, чому хюґе – не для мене.
Я не прив'язуюсь до речей. Байдужа до шаликів і віддаю перевагу звичайним шкарпеткам. Свічки запалюю вкрай рідко, і комфорт для мене завжди непередбачуваний: іноді мені до нестями комфортно серед збіговиська людей, іноді хвилі насолоди розходяться тілом просто в метро, коли я читаю цікаву книжку. Найчастіше мені комфортно, коли ми з чоловіком просто читаємо або дивимося щось разом, законектившись ногами. Або мандруємо. Ще я обожнюю спати, це найбільш хюґний стан. Найчастіше мені комфортно від розмов із друзями, колегами й учнями. Іноді я радію простій їжі, але мені бракує часу на милування нею, про що я не шкодую. Бо мені подобається ритм життя, за якого ти не звертаєш уваги на дрібниці, а мчиш назустріч своїй суті у спілкуванні з іншими. 
Якщо ж я запалю свічки, загорнусь у плед і заварю собі какао, то потім сяду і буду думати: ну що, це вже хюґе чи ще увімкнути якусь меланхолійну музику? Однак не факт, що прослуховуючи хюґну музичку, мені стане на душі краще. Спокійна музика мене заколисує, робить все безликим і нудним. Краще вже послухаю бунтівні рок-треки:) Бо гармонія із собою – річ індивідуальна, як можна її навіяти загальними речами? 
По-друге, мене вбила одна думка з книжки. Типу, сядь у крісло, налий собі кавусі й смакуй собі неспішно роман Е. Гемінґвея "Прощавай, зброє!". У цьому вся робленість хюґе: коли читаєш "Прощавай, зброє!", то не хочеться жити, наскільки там все страшно  і безпросвітно закінчується. Я досі не можу відіти від того фіналу, хоч роман прочитала понад 10 років тому. Ні, я не можу при цьому попивати кавусю і насолоджуватися світлом у кімнаті! Уявіть, що ви читаєте, наприклад, "Аеропорт" Сергія Лойка і при цьому заїдаєте емоції булочками з корицею. Нічого не бентежить? Я до того, що комфорт убиває здорове сприйняття речей. Так, саму цю книжку "Хюґе" можна читати під звуки дощику, але "Прощавай, зброє!"... Звиняйте, але ні.
По-третє, я – не данка. А українка. Моя країна не живе в ритмі хюґе з певних обставин. Моя країна зараз живе в стані становлення, безперервного руху і вдосконалення, поразок і перемог. Тобто це НЕспокійний стан пошуку, отой вихід із зони комфорту. Умовно кажучи, ми зараз молоді, а розглядати світ із плетеного крісла – тут щось трохи є від старості. Нам до неї далеко, і це зобов'язує. До того ж, в українців своє поняття затишку. Природа подарувала нам багато сонячних днів на рік, тому ми рідко запалюємо свічки в оселях. Натомість багатьом людям, хай як смішно, хюґним є, наприклад, часте перебування на відкритому просторі (чого данці з огляду на клімат позбавлені). Так що кожній країні – своє хюґе.
Попри те, що культ хюґе мені світоглядно чужий, все ж є в цій філософії й справедливі переконання. Наприклад, що треба багато спілкуватися з рідними, менше зависати в інтернеті. І забувати про роботу на вихідних. Тут важко не погодитися. 
Так само я загалом не проти, щоб мене оточувала краса в речах. Але натхнення я черпаю не з  неї. Якщо день негармонійний, то кава в дизайнерській чашці не врятує, краще я просто засплю або зачитаю цей день:)
Іще один плюс книжки в тому, що мені тепер цікаво побувати в Данії. І перевірити, чи справді це країна щасливих людей. Також мені тепер хочеться віднайти рецепт українського хюґе, зокрема, хюґе для себе. Мушу визнати, що там є один спільний із данським хюґе елемент – книжка. Особливо книжка, яка провокує на роздуми. Ця – саме така, тому раджу її почитати за ранковою кавою і бутербродом з ковбасою (якщо це ваше хюґе). Але пам'ятайте, що хюґе – це про обрамлення, але не про наповнення.


7 коментарів:

  1. Повноцінний комент буде, коли дочитаю книжку))) А доки мушу зізнатися, що якраз моєю мрією є оселя затишна, у якій кожну річ я любитиму, вона приноситиме мені задоволення. Здається, це ж хюґе?.. І от мені у житті не вистачає такого, незалежно від того, модно це чи ні. Тому якраз оті в'язані речі, шоколад, випічка, хороші книжки - то моє. Мабуть, бо дитинство супроводжувало це все, хай не модне на вигляд, як зараз. М'ясо, вино, освітлення - це привносить Юра, а його мрія про дерево і камін удома - то взагалі. І щоб сніжок лапатий за вікном)))

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. та я теж іноді люблю погризти булочку, просто цієї радості мені на 5 хв. А от тривалу радість приносять інші речі, і часто вони нічого спільного не мають з комфортом.
      про оселю теж цікаво. оплот хюґе – це оселя, але в більшості української молоді своєї оселі нема, і житло тривалий час лишається на рівні мрії, саме тому так сильно і приваблює. але що, як нема оселі? невже не можна бути щасливим? важче, але можна!
      Втім, кожному своє.

      ПиСи: Мене у вашій парі завжди захоплювала аристократична любов до всього смачного і красивого. Як у фільмі "Смак життя". Ви вмієте насолоджуватися моментом, а це і є основа хюґе! Так що ви осягнули дар!))

      Видалити
    2. Отож, любов то аристократична, а реалії наші)))))осені лена, тому хюґе у подушках, шкарпетках і книжках))

      Видалити
  2. Рекомендую ще познайомитися із фінським сісу. Це комплексна риса менталітету жителів Суомі. Просто як з хюге щось може сподобавитися
    - а мені насправді саме зараз лише такий вид затишку доступний! - так і в сісу щось можна для себе почерпнути, але при цьому розуміти, що щоб воно в тебе було на 100%, то просто треба жити саме там, де воно властиве

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. у тебе це тимчасовий стан:) одужаєш, поженеш далі підкорювати світ у своєму стилі хюґе – палатка і розкішний краєвид за нею!

      Видалити
  3. Твоя зона комфорту — "блискавок фанатичні очі, а не місяця мрійний спокій", але при цьому ти себе вважаєш інтровертом. Кажеш, що не любиш речі, але на останніх п'яти фотках у твоєму твітері сфоткані якраз предмети! І ще не відомо, чого більше в твоєму житті, — людей чи книжок?! Так шо ти значно більш хюґна, ніж хочеш здатися! ;)
    P.S. бо насправді це поняття досить розмите і суперечливе.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. яке резюме!) дякую)
      я не інтроверт, тести (і життя) показують, що таки амбіверт, інакше моє переповнене спілкуванням життя було б нестерпним)а так я його переважно люблю.
      щодо твітера: там переважно книжки, я таким чином просто інформую читачів про їхнє існування. але визнаю, що є і печеньки. проте все одно я не дуже вірю в прив'язаність до речей, принаймні ставлюся до цього без фанатизму.
      а хюґе – це коли речі ОБОВ'ЯЗКОВА умова щастя. причому речі конкретні: свічки, в'язані речі ітеде. Мені не подобається саме ось це спрощення і готовий рецепт. Бо в кожного своє хюґе. Я про це)
      Але якщо, на твою думку, я хюґна, то це прикольно)))) Але ж це явно не через затишну оселю і вовняні шкарпетки)
      а так дякую за комент! скучила, люблю

      Видалити